aktuální koncerty a vystoupení:
Koncert žáků klavírní třídy Jiřiny Peterkové
ST, 11.12.2024 - 17:00 hod.
Chvalský zámek
Koncert žáků klavírního oddělení ZUŠ
ST, 11.12.2024 - 18:00 hod.
Sál ZUŠ
Koncert žáků fagotové třídy Markéty Davidové
ČT, 12.12.2024 - 16:30 hod.
Uč. č.4 Hostavice
Koncert žáků klavírní třídy Larisy Filiny Vaňkové
ČT, 12.12.2024 - 17:00 hod.
Chvalský zámek
Vánoční koncert Dechového orchestru ZUŠ Horní Počernice
ČT, 12.12.2024 - 18:00 hod.
Sál Pražské konzervatoře
Literárně-dramatický obor
Výuka Literárně-dramatického oboru probíhá
v budově MŠ Chodovická v ul. Ratibořická 2299/34 - 3. patro, učebna č. 34, Horní Počernice
v budově Baštýřská 67/2, Hostavice
Charakteristika literárně-dramatického oboru
Literárně-dramatický obor základních uměleckých škol (dále jen LDO ZUŠ) je oborem syntetizujícím. Základem výuky a prostředkem výchovy jsou tvořivé činnosti dramatické (pohybové, mluvní), přednesové, slovesné a hra s loutkou. Literárně-dramatický obor rozvíjí specificky dramatickou múzičnost dětí, mládeže i dospělých, tj. schopnost vnímat a tvořivě zobrazit v čase lidské chování a jednání. Dramatická výchova je významným nástrojem rozvoje některých složek sociability žáků (schopnost kolektivně cítit, řešit obtížné sociální situace apod.) a taktéž nástrojem rozvoje uměleckých vloh k divadelní a slovesné činnosti. Jako průprava prolínají všemi stupni studia techniky pohybového, mluvního a hudebně-rytmického projevu. Vybavují žáky potřebnými dovednostmi pro přirozený, kultivovaný, tvořivý výraz. Součástí výuky v LDO jsou i základy historie dramatické a slovesné tvorby, návštěvy vybraných divadelních a filmových představení, výstav, koncertů a kulturních památek. Vzhledem k zaměření oboru je žádoucí spolupráce s ostatními obory ZUŠ, výchovně vzdělávacími zařízeními a kulturními institucemi.
Odborně vedená výuka v dramatickém oboru napomáhá včas podchytit nejtalentovanější jedince a připravit je ke studiu herectví, režie, dramaturgie, divadelní vědy, scénografie, loutkářství, organizace divadel, učitelství literárně-dramatického oboru na odborných středních a vysokých uměleckých školách, filosofických a pedagogických fakultách.
Struktura studia v literárně-dramatickém oboru
Výuka probíhá v přípravném stupni studia (ve věku 7 až 8 let ), v I. stupni základního studia (ve věku 8 až 14 let) a v II. stupni základního studia (obvykle ve věku 14 až 18 let) . Nadaným žákům LDO ZUŠ je určeno rozšířené studium. V případě zájmu lze otevřít také studium pro dospělé.
Charakteristika vzdělávacího obsahu
- Přípravná dramatická výchova
Studiu v literárně-dramatickém oboru předchází přípravná dramatická výchova společná pro obě oddělení I. stupně základního studia. Hlavním obsahem práce je jednoduchá dramatická hra, založená především na cílevědomě volené pohybové činnosti celé skupiny. Dramatická hra je také hlavní rámcovou motivací pro doplňující hry a technická cvičení pohybová, mluvní a hudebně rytmická.
Základním metodickým principem, který u všech činností v přípravné dramatické výchově důsledně uplatňujeme, je jejich motivace, která čerpá obsahové náměty z těch zkušeností dětí, jež cítí jako důležité. Podněcuje spontánní dětský projev a vede k nenásilnému osvojování technických prvků ve spojení s výrazem.
Organizujícím principem činnosti v přípravné dramatické výchově je rytmus. Podporuje kázeň a soustředění na prováděnou činnost a přispívá i k vytváření smyslu pro formu. Dobré rytmické cítění je jedním ze základních předpokladů pro další odbornou výchovu v literárně-dramatickém oboru. - Dramatická průprava
Dramatická průprava je základním předmětem v 1. a 2. ročníku dramatického, slovesného i loutkářského oddělení literárně-dramatického oboru. Hlavním obsahem předmětu je komplexní tvořivá dramatická činnost, vycházející z dětské dramatické hry, založené především na tvořivé improvizaci. Zahrnuje všechny složky dramatického a slovesného projevu včetně práce s improvizovanou loutkou a integruje základní prvky průpravných činností pohybových, mluvních, hudebně rytmických i specifických činností výtvarných.
Motivace všech činností zůstává i nadále základním metodickým principem, podněcujícím spontánní dětský projev.
Dovednosti, získávané v průběhu výuky motivovanou výchovou, se postupně rozvíjejí ve vlastní uvědomělou odbornou činnost. - Dramatika a slovesnost
Je komplexní tvořivá dramatická činnost, vycházející z tvořivé improvizace. Směřuje od spontánního dětského dramatického projevu k vytvoření schopnosti samostatně, osobitě, přirozeně a přitom kultivovaně se vyjadřovat v sociální i umělecké komunikaci dramatickým (pohybovým, mluvním) nebo slovesným projevem (mluveným, psaným). Zahrnuje i mluvní průpravu zaměřenou k rozvoji technických i výrazových mluvních dovedností. - Přednes
Hlavním obsahem je práce na textu prózy a poezie, kdy jsou žáci připravováni na interpretaci slovesného díla jako zaujatého aktuálního sdělení. Dramatická hra jim pomáhá navodit konkrétní zážitek i osobní vztah k textu, ozřejmit téma, obsah i stavbu předlohy, čelit mechanickému odříkávání. Předpokladem práce je volba přiměřeného textu z hlediska myšlenkových i uměleckých kvalit, které se žáci při hlubším seznamování s literaturou učí rozeznávat a hodnotit. Při výuce je dbáno na kulturu mluvního projevu, na využití technických dovedností i na vědomé a tvořivé uplatňování základních výrazových prvků přednesu, které si žáci postupně osvojují, aby mohli přirozeně a kultivovaně sdělovat myšlenky zvoleného textu. - Dramatika s loutkou a slovesnost
Dramatika s loutkou a slovesnost je předmět vedený stejnými metodami jako hlavní předmět dramatického a slovesného oddělení. Vyúsťuje však především v dramatický projev s loutkou, ve kterém využívá dovedností žáků získaných individuální přípravou v hodinách zabývajících se specifikou loutky a loutkového divadla. - Pohyb
Pohyb je průpravný předmět zařazený v učebních plánech dramatického, slovesného i loutkářského oddělení. Hlavním obsahem předmětu je cílevědomě vedená výuka zaměřená k vytváření specifických pohybových dovedností a k rozvoji pohybové kreativity, které bude žák potřebovat a postupně vědomě a tvořivě uplatňovat v dramatické činnosti i v dramatické činnosti s loutkou. Jsou to např. pohyblivost, pružnost, obratnost, cítění rytmu, dynamiky, prostoru a schopnosti pohybové a taneční improvizace, základy přízemní akrobacie, vybrané prvky taneční techniky a hudebně rytmické cítění.
Základ výuky tvoří cvičení a hry zaměřené k zvládnutí přirozeného kultivovaného a koordinovaného rytmického pohybu celého těla, které tím získává schopnost výrazu. Žáci loutkářského oddělení se musí ještě učit přenášet tento pohybový výraz do pohybového projevu loutky. - Práce v souboru
Hlavním obsahem práce v souboru je vytváření inscenace vhodně volené předlohy z oblasti poezie, prózy nebo dramatických žánrů.
Metoda přípravy je totožná s metodou výchovy dramatickou hrou, která je jedním ze základních principů výuky na I. stupni.
Práce v souboru učí jedince podřizovat se zájmu celku a vede členy kolektivu ke vzájemné odpovědnosti.